Pakketmarkt groeit verder door, hoeveelheid pakketkluizen neemt ook toe

Gepubliceerd op: 24 juni 2026
Bijgewerkt op: 24 juni 2026
Geschreven door
Pakketten

De Nederlandse pakketmarkt blijft groeien, blijkt uit de nieuwste Post- en Pakketmonitor van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Waar in 2024 nog 609 miljoen pakketten werden bezorgd, waren dat er in 2025 615 miljoen.  

De groei van Nederlandse pakketpost is met 0,9% geringer dan de toename van internationale pakketpost (7,4%). De stijging wordt deels gedreven door pakketten afkomstig van webwinkels, vooral in Azië. Opvallend is dat 3 op de 10 pakketten vanuit Nederland de grens overgaat naar een ontvanger in het buitenland. Die pakketten vinden via Nederland hun weg naar consumenten in heel Europa. Het bevestigt de rol van Nederland als logistieke draaischijf, maar laat ook zien hoe de concurrentie voor Nederlandse webshops verandert. Daarnaast ontstaat hiermee een druk op de infrastructuur.  

Grafiek 1, Grafiekelement

  

Ook het aantal brievenbuspakjes is in 2025 wederom gestegen, van 71 miljoen in 2024 naar 73 miljoen vorig jaar. Dit is bijna 12% van het totaal aantal pakketten. In 2021 werden er nog 58 miljoen brievenbuspakketjes bezorgd. Dat was toen nog bijna 9% van het totaal aantal pakketten.  

Opmars van pakketkluis zet door  

Het aantal pakketkluizen verdubbelde in 2025 bijna tot 9309 (+90%). Ondanks de sterke groei van pakketkluizen wordt het overgrote deel van de pakketten nog altijd thuisbezorgd. De vraag is of en wanneer de consument echt structureel overstapt. In 2025 werd 82% van de pakketten thuisbezorgd, 12% werd opgehaald bij een servicepunt en 5% ging via een ander locatie zoals een pakketkluis.  

Bezorging steeds duurzamer 

De afgelopen jaren is er sprake van een toename van elektrisch bezorgen. Van de pakketten die in eigen beheerd werden bezorgd, werd in 2025 82% met een duurzaam vervoersmiddel bezorgd. In 2023 was dit nog 53%.  

De opmars van pakketkluizen kan ook zorgen voor een duurzamere bezorging. Uit eerder onderzoek blijkt dat het afleveren van pakketten bij een pakketpunt tot 10% duurzamer is dan thuisbezorging. Maar: het hangt ervan af hoe het pakket door de consument wordt opgehaald of dit ook in stand blijft. Indien de consument met de auto naar het afhaalpunt gaat, wordt er juist meer CO2 uitgestoten dan wanneer het pakket thuis wordt afgeleverd.  

Marlene ten Ham, Algemeen Directeur Thuiswinkel.org zegt hierover: “De e-commercesector zet duidelijke stappen richting duurzamere bezorging, met een sterke groei van elektrisch vervoer en pakketkluizen. Om die impact verder te vergroten, is het belangrijk dat we logistiek, infrastructuur en consumentengedrag beter op elkaar laten aansluiten.” 

Onderwerpen

Heb je vragen over
dit onderwerp?

Neem dan contact op met onze expert.

Jolijn 250 X 250

Deel dit kennisartikel

Recente artikelen over dit onderwerp