De Nederlandse e-commercesector is de eerste sector die zich committeert aan het klimaatakkoord met als doel om in 2025 de CO₂-uitstoot met 50% te reduceren ten opzichte van 2018. De rekentool Bewust Bezorgd helpt de bezorging van pakketten naar de consument nog efficiënter en duurzamer in te richten. De tool is ontwikkeld door Thuiswinkel.org samen met Connekt en Topsector Logistiek met unieke samenwerking tussen grote online winkels als OTTO, Wehkamp, Coolblue en Bol.com en vervoerders PostNL, DHL en Dynalogic.
Bewust Bezorgd berekent hoeveel CO₂-uitstoot het versturen van een pakketje met zich meebrengt, waaronder het volume van de verzonden pakketten, het aantal kilometers dat ieder pakketje aflegt, het vervoersmiddel dat gebruikt wordt, de vulgraad van busjes en de afleveroptie. De rekentool Bewust Bezorgd is beschikbaar in de vorm van een API die je eenvoudig koppelt aan de software van jouw webwinkel. Door middel van een persoonlijk dashboard krijg je inzicht in jouw CO₂-impact. Hierdoor kun je als webwinkel inzien aan welke knoppen je moet draaien om de uitstoot nog verder omlaag te brengen en heb je de mogelijkheid om CO₂ te compenseren.