Zonder retouren geen e-commerce. De consument heeft het recht een bestelling weer terug te sturen, als het product niet aan zijn verwachtingen voldoet. Retouren raken alle vlakken van je bedrijfsvoering, denk aan inkoop, logistiek en klanttevredenheid. Bovendien zijn ze een bron van feedback van consumenten.

Pakketjes Panorama

De uitdaging is om retouren zo veel mogelijk te voorkomen en deze efficiënt te verwerken en de waarde van de producten zoveel mogelijk te behouden. Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%. Kleding komt vaker terug, in 20 tot 30% van de gevallen, met uitschieters tot soms wel 40 tot 50%. Alle reden voor webwinkels om hier goed naar te kijken.

Feiten en fabels over e-commerce

Maar hoe zit het eigenlijk met onze sector? Hoe groen zijn we en wat gebeurt er eigenlijk met de retouren? Is online winkelen duurzamer dan fysiek winkelen? 

Hier lees je de antwoorden   

Alle artikelen in Retouren

Filter op

Artikelsoort
  • Nieuwe business partner: Troostwijk Auctions

    Gepubliceerd op 14 mei 2024

    Vandaag spreken we met Alfred Blom, Accountmanager, over het bedrijf en over hoe zij de leden van Thuiswinkel.org verder kunnen helpen.

    Troostwijk
  • Retouren: duurzaamheid en rendement in harmonie

    Gepubliceerd op 3 april 2024
    Kennisartikel

    Met een effectief retourbeleid kunnen webwinkels niet alleen hun milieu-impact verminderen, maar ook hun rendement verbeteren.

    Kopie Van Kopie Van Kopie Van Ontwerp Zonder Titel (6)
  • 5 key elementen van een sterk retourproces

    Gepubliceerd op 4 maart 2024
    Kennisartikel

    Het is nu eenmaal een feit waar je niet omheen kunt draaien: Retouren zullen altijd een onderdeel blijven van e-commerce. Business Partner Returnless deelt 5 tips voor een sterk retourproces.

    Logistiek En Retouren Bus Vol Pakketjes 800X400
    Business Partner
  • Een beschadigde retourzending ontvangen?

    Gepubliceerd op 29 februari 2024
    Kennisartikel

    Elke webshop krijgt ermee te maken: retourzendingen. Het komt helaas vaak voor dat webshops een retourzending ontvangen en dan blijkt het product beschadigd en gebruikt te zijn.

    Pakketten
  • Het risico van retoursturen

    Gepubliceerd op 4 januari 2024
    Categorie

    Maakt de consument gebruik van het herroepingsrecht? Dan kan het wel eens voorkomen dat een geretourneerd product niet of beschadigd geretourneerd wordt bij de webwinkel.

    6. Risico Retoursturen
  • 4 retourtrends voor webshops in 2024

    Gepubliceerd op 2 januari 2024
    Kennisartikel

    Marijn Prijs, co-founder bij Returnless geeft in dit artikel inzicht in het retourgedrag van afgelopen jaar uit hun retourdata, en geven concrete tips over hoe webshops hierop in kunnen spelen in 2024. 

    2. Retouren Onder Het Vergrootglas
    Business Partner
  • Hoeveel pakketjes gaan er retour?

    Gepubliceerd op 12 december 2023
    Kennisartikel

    Een meerderheid (46%) van de Nederlandse consumenten denkt dat tussen de 30-50% van de pakketjes retour wordt gestuurd. Eén op de vijf denkt zelfs dat 50-80% wordt geretourneerd. Maar klopt dat?

    Pakketten Bezorgen 800 X 400 (1)
  • Cross-border verkopen: zo richt je je logistieke processen in

    Gepubliceerd op 9 augustus 2022
    Kennisartikel

    Ben jij belast met het regelen van de logistiek binnen jouw e-commercebedrijf in de b2c-sector en willen jullie internationaal gaan groeien? Dan sta je voor de uitdaging om vanuit de bedrijfsstrategie keuzes te maken rondom het inrichten van je voorraadopslag en het vervoer van je producten naar je klanten over de grens.

    Internationale Logistiek Voor E Commerce 800X400
  • Wat te doen met een beschadigde retour?

    Gepubliceerd op 26 april 2021
    Kennisartikel

    Hoe om te gaan met producten die gebruikt, beschadigd, zonder doos of onvolledig retour komen?

    Garantie - Kapotte Spiegel 800 X 400
  • Retourneren zonder doos?!

    Gepubliceerd op 3 februari 2016
    Kennisartikel

    Al onze leden die producten verkopen maken het wel eens mee: een product wordt retour gestuurd zonder de originele doos, of de originele doos is ernstig beschadigd. Wat moet je hiermee als ondernemer?

    Logistiek En Retouren Lege Verzenddozen 800X400
  • Webshop internationaliseren? Dit moet je weten over het retourbeleid

    Gepubliceerd op 11 juli 2023
    Kennisartikel

    Onze business partner in dit artikel meerdere tips op een rijtje gezet over hoe jij de retourvoorwaarden in het buitenland de baas kan zijn. 

    Logistiek En Retouren Lege Verzenddozen 800X400
    Business Partner
  • Nieuwe business partner: Returnless

    Gepubliceerd op 15 mei 2023

    We spreken met Marijn Prijs, Co-founder van Returnless, over de uitdagingen, de ontwikkelingen in de markt en over hoe Returnless leden van Thuiswinkel.org verder kan helpen.

    Marijn
    Business Partner